Tuesday, December 25, 2012

HATI adalah segalanya ?


Hye entry kali ni bebentuk syarahan antara HATI dan FIKIRAN sikit hee ^.^

HATI sesuatu perkara yang amat susah nak dijangka akan pegerakan nya melalui fizikal mmg kita boleh mengawal hati kita. Tp hati? Adakah anda mampu mengawalnya ? adakah anda mampu menyuruh hati berhenti dari melalukan apa apa perasaan?

“saya bahagia bila awak bahagia” ayat ni selalau ramai gunakan nya untuk menyejukkan hati yang sedih betul tak? Padahal dalam hati “awak jgn lah pergi dekat dy,sy sendiri mampu bahagiakan awak” Kankan? Itulah dunia ni mulut kita mmg mampu menipu apa-ape perasaan.

“hati tolonglah gembira” boleh ke hati kte balas dengan perkataan “ baik tuan saya akan gembira sekarang” boleh ke hati kte buat mcm tu? Tak boleh kan.. hati tetap akan sedih melalui dugaan yang telah ditempuhi.
Namun walaupon hati in ramai mengatakan dy lah raja dalam diri kita bg aei sendiri ada lg raja dalam diri yang mampu untuk mengawal dan membentuk hati kita iaitu AKAL FIKIRAN kita m itulah RAJA .

klu ikutkan pernah tak kte terfikir nape akal fikiran ni teletak di kepala? Sbb ape? Sape tawu? Kan kepala kte berada paling atas dari segala anggota yang laen.. itu cukup memboleh kan kte berfikit betapa kuasanya AKAL FIKIRAN dari hati kte..

“awak, fikir positif wak jgn fikir yang bukan-bukan k” korang pernah denga ayat ni? Pernah kan..jika kte pk kite tidak sedih in shaa ALLAH akan ada jalan keluar kesedihan kte tu..tp ni klu asyik pk sedih je maka sedih la kte dapat ..

power tak fikiran kte ni. jika sakit plx mesti kte akan ckp dan mengeluh seorang diri "sakit , sakit , sakit" tuwl tak? ha sakitlg lah kita ni..cuba tanam semangat saya sihat! bwu organ organ kte pun semangat untuk pulih..mmglah yang bg kesakitan ni dari TUHAN kita betul..tp kte kena ingat ALLAH nasib sesuatu kamu jika kaum itu tidak cuba untuk berubah

apa apa pun semuanya teletak kat akal fikiran kita ni sebab akal fikiran kte ni tidak pernah ada batasnya klu kte fikir fizikal mmg akan ada batas 

So that all intry kali ni semoga jumpa lagi okeyh ^.^

3 comments:

  1. Ikutkan hati, kekadang boleh mati.
    Papepun, kena hati-hati.. :)

    ReplyDelete
  2. hati lah sgala2 nya.. saya follow .. jom ke blog saya.. http://eiqaleysha.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. sentiasa bersangka baik :)
    singgah follow awk..salam ukhwah :)

    ReplyDelete